Play Along! Ovis Angol

A 3-6 éves korosztály részére új kezdő Play Along! Ovis Angol csoport indul
Balatonalmádiban, a
Baross G. utcában (Szociális Alapszolgáltatási Központ) 

HÉTFŐNKKÉNT.

16:00-16:45   új kezdő csoport, az angol nyelvvel most ismerkedő gyerekek számára 
16:50-17:35    a 'haladóknak', akik már korábban kezdték az ismerkedést az angol nyelvvel

(Kérem, hogy érdeklődésed telefonon vagy e-mailben mindenképpen jelezd az elérhetőségeim egyikén, köszönöm!)

Miért érdemes ovis korban foglalkozni az angol nyelvvel?

A 3-6 éves korú gyermekek részvétele játékos angol foglalkozásokon nem jelent tudatos tanulást, inkább hasonlít az anyanyelv elsajátításához, spontán motiváció és érdeklődés jellemzi.

- A kiejtés pontos utánzása 0-7 éves korig még játék csupán, később azonban a hangképző szervek végleges kialakulása ill. a magyar nyelv erős dominanciája miatt már sokkal nehezebb idegen hangokat reprodukálni. Ezért mindenképpen hasznos mielőbb elkezdeni a gyermek fülét hozzászoktatni az idegen nyelv hallgatásához.

- A nyelvi szabályokra a Kicsik "ráéreznek", nem tudatosan tanulják meg. Ilyenkor még görcsök, szorongás nélküli a nyelvtanulás: a gyerekek számára nem gond, hogy meg kell szólalni idegen nyelven, a hiányosságokat mimikával, gesztusokkal pótolják.

- Ebben a korban megalapozhatjuk a nyelvtanulás iránti fogékonyság, érzékenység kialakulását a gyerekek veleszületett egészséges kíváncsiságának kihasználásával. A könnyedség megőrzésével jó alapot adhatunk a későbbi iskolai nyelvtanuláshoz is.

Mi a cél?

- Az angol nyelvvel való játékos ismerkedés. Észrevétlen nyelvelsajátítás és nyelvátadás kell, hogy legyen a nyelvvel való foglalkozás ebben a korban.

- Az idegen, anyanyelvtől eltérő hangok beépítése a fejlődő hangképző szervekbe.

- A LÉNYEG: a nyelvtanulás megszerettetése, interakció segítségével kommunikáció megteremtése angol nyelven.

Hogyan csináljuk?

- Az életkori sajátosságok maximális figyelembe vételével játékosan: minél több érzékszerv aktív részvételével, sok mozgással, kreatívoskodva.

- Képek, könyvek, zene és különféle ábrázoló tevékenységeken keresztül, a kisgyermekek spontán érdeklődésére és utánozási kedvükre alapozva.

- Sok-sok mondókával, verssel, dallal (CD-k segítségével), mesével (DVD-n) kezdjük a tanítást. Később alkalmazhatunk egyszerűbb utasításokat, kérdéseket.

- Rendszeresen, lehetőleg naponta, kétnaponta kerüljön elő az angol nyelv valamilyen formában. Akár fél óra is elegendő lehet, ha a megfelelő formát választjuk.

Hogyan NE csináljuk!

- Téves elvárás, hogy pár hónap után angolul is legyen képes kommunikálni a gyermek. Erősen gyermekfüggő, valamint a nyelvvel való találkozás mennyiségétől és minőségétől is nagyban függ, hogy milyen hamar és mennyire aktív a gyermek a második nyelven.

- Erőltetve, anélkül, hogy a gyermek élvezné az idegen nyelvvel való foglalkozást. Így akár egy életre elvehetjük a kedvét az idegen nyelvektől, ami nagy hiba lenne, valamint teljesen felesleges is erőltetni, mert a nyelvátadás hatékonysága gyakorlatilag nulla, ha nem nyitott rá a gyermek.

- Kiejtést, nyelvhelysséget javítgatva. A szabályos kiejtés idővel úgyis kialakul az eredeti hanganyagok használatával.

- A szülő feladata nem merül ki abban, hogy elhordja a gyermeket a foglalkozásra. A rendszeres interakció, kommunikációs lehetőség megteremtése lényeges a fejlődés szempontjából. Ehhez természetesen támogatást biztosítunk a Play Along! Ovis Angol foglalkozásokon résztvevő gyermekek családjai számára.

 

 

Ovis Angol foglalkozás célja és menete

Play Along! Ovis Angol- kb. 4-7 éves óvodások részére (szülők nélkül) 

A foglalkozás célja:
- a gyerekek megismerkedjenek az angolszász kultúra gyerekdalaival, mondókáival
- a gyerekek megértsék, majd ’megtanulják’ a dalokat az ismételt meghallgatásuk, eléneklésük, mozgással kísérésük által
- a gyerkek a foglalkozáson általában aktívan bekapcsolódnak az éneklésbe, mutogatásba, előfordul, hogy  a foglalkozásra hozott baba/figura által mutogatják el a dalokat

A foglalkozás menete:
Körben ülünk, közös játékra invitálom a gyekekeket, együtt elénekeljük, a dal megfelelő részénél tapsolunk, dobbantunk, pörgünk, nyújtózkodunk, menetelünk is.

Majd köszöntöm a gyerkeket, megkérdezem, hogy hogy vannak, sőt az utobbi időben arra is rákérdezek, hogy kit hogy hívnak vagy hogy a kis játékfigurát hogy hívják, amit hoztak a foglalkozásra. (A haladó csoport általában elvicceli ezt a részt, viccesebbnél-viccesebb nevekkel állnak elő.)

Korábbról ismert dalokkal kezdünk, amelyeket már mindenki jól tud, vidám dalolászás szokott kialakulni. Azonban folyamatosan új dalokat is kell hoznom, hogy fenn tudjam tartani az érdeklődésüket. Általában az új dalok videóit is meg szoktam mutatni a gyerekeknek, ezek nagyban segítik, hogy megértsék, hogy miről szól a dal.

Számos mozgásos dalt éneklünk a foglalkozások második részében is, mivel nem akarom ülve tartani a gyerekeket (nem is bírnák, hiszen ennek a korosztálynak óriási a mozgásigénye). A terítékre kerülő témakörök közül a legnépszerűbbek az állatok és az állathangok, a testrészek, a járművek, a számok és néhány betű is.

A foglalkozás harmadik részében valamilyen játékkal játszunk, kirakóval vagy kártyával, esetleg könyvből rövid történetet olvasok. Az adott évszakkal, közelgő ünneppel kapcsolatban választok valamit. Aztán asztalhoz ülnek a gyerekek és szintén valamilyen aktualitáshoz kapcsolódva röviden ’kézműveskedünk’ valamit: színeznek, kiegészítenek, befejeznek félkész rajzokat, valamilyen gondolkozóst feladatot kapnak – csak röviden.

A foglalkozás végén még megkérdezem, hogy van-e olyan dal, amit szeretnének még elénekelni. Majd szintén egy dallal elköszönök tőlük, és ők is tőlem.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A foglalkozásokon kizárólag angolul beszélek. Több kiegészítő van nálam (pl. plüss állatok, könyvek, labdák, csörgők stb.) Igyekszem sok dolgot jelnyelv segítségével is mutatni (amit leginkább a babajelnyelvből tanultam). A mozgásos dalokat mindig lemozogjuk az elhangzottak szerint. A foglalkozások gerince nagyjából ugyanazokból a dalokból áll minden alkalommal, de a foglalkozáshoz közeli ünnepekhez, az adott évszakhoz, időjáráshoz kapcsolódó dalok is rendre felcsendülnek. A dalok főleg angol illetve amerikai gyerekdalok, amelyeknek egyszerű a szövegük és a dallamukat is nagyon könnyű megjegyezni. Kb. 3-5 alkalom után gyakorlatilag már tudják a dalokat a gyerekek, bár előfordul, hogy nem pontosan ejtik az egyes szavakat.  A gyerekek a foglalkozásokon általában éneklik a dalokat, habár sosem előltetem ezt.

Minél korábban találkozik a gyermek az idegen nyelvvel, annál könnyebben elfogadja. Legtöbben szívesen jönnek a foglalkozásra és otthon is szívesen foglalkoznak az angollal, de az is előfordul, hogy nem érzi jól magát a gyermek a foglalkozáson, zavarja, hogy csak angolul beszélek. Ilyenkor természetesen nem erőltetjük, nem jönnek többet e foglalkozásokra. 

Édesek és lelkesek

A kezdő ovis csoport

Imádom a gyerekek vele született nyitottságát, a természetes kíváncsiságukat és a gyors alkalmazkodásra való képességüket! Nagyon izgalmas figyelni, ahogy az ovis korú gyerekek egyszercsak belecsöppenek egy számukra ismeretlen szituációba, amikor is kb. 45 percen keresztül kizárólag angolul beszél hozzájuk az egyetlen felnőtt, aki velük van. A Play Alon! ovis angol foglalkozásokat láthatóan - és jól hallhatóan - nagyon élvezik a gyerekek. Énekelnek, mozognak, utánozzák, amit látnak és nagyon ügyesen mondják utánam angolul is, amit szeretném, hogy mondjanak. Közben persze (számomra vicces) kérdésekkel bombáznak, mint például "Fogsz még magyarul is beszélni?" "Ez akkor most ez azt jelenti, hogy újra lejátszod a dalt?" "Színezünk is majd?" stb.

 

A foglalkozás menetét ezek a kérdések persze nem törik meg. Az állatok neveivel ismerkedünk és eljátszuk azt is hogy mit mondtanak "angolul" ezek az állatok. Utánozzuk a mozgásukat is, hogy még jobban rögzüljenek ezek az állatnevek. Ismerkedünk a saját testrészeinkkel is, mutatjuk és mondjuk, hogy mi micsoda angolul. Ebben az időszakban már ismerkedünk olyan dalokkal is, amiket majd Halloweenkor is hallgathatunk, és természetesen színezünk is mindig valamit - ha már úgy szeretik a gyerekek. 

 

Az igazat megvallva egy-egy ilyen foglalkozás nagyban leszívja az energiáimat, de legalább annyira fel is tölt. Nagyon kell koncentrálnom, hogy végig  fenntartsam a lendületet, az érdeklődésüket és kiváncsiságukat, de úgy, hogy ne fáradjanak le túlságosan hamar. Az öröm, ami a kis arcukra van írva, amikor tudják, érzik, hogy jót mondtak, amikor látom, hogy élvezik a dalokat, a mozgást, a játékot, az én lelkesedésemet is nagyban táplálja és örülök neki, részemről a megtiszteltetés, hogy közreműködhetek az angollal való ismerkedésük első lépéseinél. 

Ügyes gyerekek, csak így tovább!